Effect van blauw licht op de ogen

Delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp

Een trotse vader poste vandaag op Fb een prachtige tekening van een fullcolor oog van de dochter van 12 jaar. Ik voelde het aan als een oproep. Een oproep aan jou om zorg te dragen voor dit prachtige zintuig, zodat we ons zicht nog tot op hoge leeftijd mogen proeven. Voor zij die thuis werken op computer, en voor zij die uren gamen achter elkaar, wil ik dit vertellen. En zeker ook nu in deze covid-19 quarantaine.

Zicht op maximum 3 meter.

Communicatie verloopt voor velen via social media. Uren achter elkaar, filmkes, op Gsm, iPad of computer. Kortom teveel kortbij werk voor de ogen, De ogen vermoeien zich op deze manier onnodig,, De oogspieren werken op volle toeren. Je kan het vergelijken met een marathon lopen, en half getraind, zonder reserves en toch blijven doorgaan. Ja dan past er zich het ene en andere aan in het lichaam, en hier zijn het de ogen en je hersenen. Wazig zicht, roodheid, vermoeidheid, bijziendheid, slapeloosheid… zijn een paar hulpkreten van de ogen.

 De oogspieren hebben graag wat vergezichten, evenzo de hersenen om wijdts te blijven denken, 3- D beeld i.p.v. 2- D beeld van de computer om zoveel mogelijk de kegeltjes op de retina te activeren. Knipperen met de ogen geef je hun voeding en bevochtig je de ogen. En ja ons lijf beweegt graag , het is niet gemaakt om stil te zitten, geen enkele cel doet dat vrijwillig!!! Ook de ogen niet. Laat ze vrij bewegen in alle mogelijke richtingen, langzaam, zacht en vriendelijk.

Blauw licht

Laat ik nog een ‘stads legende’ uitbannen: Blauw licht is zoals het hele zichtbare spectrum van kleuren, zeer belangrijk, zowel psychisch als fysisch. Blauw licht is helemaal niet schadelijk voor de ogen. Wat wel waar is, buiten dat elke overdaad schaadt, is dat in de natuur s’ochtends veel blauwer licht is dan voor zonsondergang. Waarom dat dat is? Omdat het licht voor 35% (als het niet meer is) onmiddellijk via de ogen naar de hypofyse gaat. En de hypofyse verteld ons oa wanneer we best slapen en wanneer wakker zijn.

Het blauwe licht die het scherm uitstraalt wordt geïnterpreteerd door ons lichaam als wakker blijven, het is het ochtendlicht en de serotonine die we verder aanmaken om wakker te zijn, en ja de melatonine voor het inslapen wordt ‘on holt’ gezet. Een tijd van 2 uur voor het slapengaan, sluit je best alle schermen. Zo komt je nachtrust op een natuurlijke manier tot jou. En hoef je geen blauwfilter op je glazen, en andere frivolekes.

Werk en computer

Nog even dit vraagje aan zij die nu thuis op computer werken:
Nu je thuis werkt op computer Wat vertellen je ogen nu? Hoe reageer je hier op? Wat zouden ze het liefst doen? Kan je nu om de 20 minuten 20 sec 20 meter ver kijken? Kan je je ongestoord uitrekken en geeuwen als ontspanning? Of om het uur 5 minuten over de grond rollen of dansen? Heb je ook wat meer tijd over omdat je minder gestoord wordt? Kan je beter plannen?

Vertel me eens als je terug gaat naar het werk, wat was er nu aangenamer aan thuiswerken voor de gezondheid en je ogen. Wat deed je zoal voor ontspanning en wil je voorstellen op je werk, je mag hier vrijuit fantaseren.

https://azzamo.lesyeuxdefrancoise.be/

Deel dit
artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp

Table of Contents